در ولسوالى بکواه فراه مکتب وجود ندارد
 
فراه داټ کام
خبری، فرهنگی، اجتماعی، معلوماتی و...

در ولسوالى بکواه فراه مکتب وجود ندارد

شهرفراه (پژواک، ٢٥ ثور٩١): در ولسوالی بکواه ولایت فراه، هيچ مکتبى وجود ندارد؛ اما ولسوالی گلستان این ولایت، صرف دو مکتب فعال دارد.

ولسواليها ى بکواه و گلستان از ولسوالی های ناامن ولایت فراه ميباشند.

محمد اسمعیل ولسوال بکواه، به آژانس خبری پژواک گفت که در این ولسوالی، پنج سال قبل یک لیسه به نام (سید سنو) موجود بود، که توسط طالبان تخریب شد.

وی اظهار نگرانى  نمود که با غيرفعال شدن اين مکتب، صدها پسر و دختر از ادامۀ تعلیم محروم شدند.

وى گفت: "در این ولسوالی اصلاً مکتب وجود ندارد؛ اما از یکسال بدینسو بنا بر تقاضای مردم محل، ریاست معارف، معلمین  را بطور اجیر استخدام کرده و يکتعداد محدود اطفال پسر را در مساجد تدريس ميکنند."

وى رقم شاگردان و معلمين را که به شکل اجير کار ميکنند، مشخص نساخت.

ولسوال، علت اصلى نبود مکاتب را در این ولسوالی، ناامنی خوانده افزود که فعلاً ٦٠ نفر پولیس دراين ولسوالى موجود است که از عهدۀ تامين امنيت مرکز ولسوالی نميتوانند برآيند.

وى به پژواک گفت که برای تأمین امینت این ولسوالی، به ٥٠٠ تن از افراد پولیس نياز است.

این درحالیست که وزیر داخله، حدود یکماه قبل در جریان سفر خود به ولایت فراه، از جابجایی پولیس محلی در آیندۀ نزدیک در ساحات ناامن این ولایت وعده داده بود.

در عین حال، شماری از ساکنین این ولسوالی که بخاطرتحصیل فرزندان شان به مرکز فراه و سایر ولایات کوچیده اند، میگویند اگر در مناطق شان امنیت تأمین و مکاتب فعال گردد؛ دوباره به منازل خود برمیگردند.

دوست محمد باشنده قریۀ "گزی خورد" ولسوالی بکواه که با فاميلش به ولایت نیمروز رفته است، به پژواک گفت: "ده سال ميشه که وضعیت امنیتی در ولسوالی ما بسیار خراب اس؛ طالبان حضور دارن و از مکتب و درس، اصلاً خبری نیس."

وى که پدرچهار فرزند ميباشد، به پژواک گفت که نميخواهد اولادهايش بیسواد بمانند.

دوست محمد افزود: بسیاری از باشنده هاى این ولسوالی که علاقمند درس خواندن و با سوادشدن فرزندان شان هستند؛ از اينکه مکاتب موجود نيست و توان کوچ کردن به ديگر ولايت را ندارند، اولاد هاى شان از سواد محروم مانده اند.

 ازسوى ديگر، مسوولین و باشنده هاى ولسوالی گلستان این ولایت نیز از عدم فعالیت مکاتب در آن ولسوالی شاکی اند.

گلستان، یکی از دورترین و ناامن ترین ولسوالی ها درساحۀ شرقی ولایت فراه میباشد که ۲۴۰  کیلومتر از مرکز فاصله دارد و دارای  ٢١٩ قریه است.

محمد خالد گلستانی یکتن از شاگردان صنف دوازدهم لیسۀ شیخ ابونصر فراهی (مرکز فراه) است، که از ولسوالی گلستان فراه، غرض ادامۀ تحصیل به  مرکز فراه آمده است.

وی به پژواک گفت: "تا صنف شش در مکتب متوسطۀ ملا محمد فراهی ولسوالی گلستان درس خواندم؛ اما مکتب ما به اثر تهدید طالبان مسدود شد و مجبور شدم بخاطر ادامۀ تحصیل، به ولایت فراه بیایم."

گلستانی افزود: نه تنها او بلکه یکتعداد جوانان ديگر نيز بخاطرادامۀ تحصیل، به سایر ولایات رفته اند؛ اما بیشتر جوانان، توانمندی این کار را نداشته و از ادامۀ تحصیل محروم مانده اند.

حاجی امیرجان یکتن از متنفذین ولسوالی گلستان، به پژواک گفت: "وضعیت معارف در این ولسوالی خوب نیست، از ٧ باب مکتب این ولسوالی، تنها دو باب آن فعال است و متباقی، به دلیل نرسیدن معاشات سه ماهۀ معلمین اجیر، از فعالیت بازمانده."

وی علاوه کرد که مردم این ولسوالی، بسیار علاقمند درس خواندن اولادهای شان هستند؛ اما دولت در این مورد توجه نمی کند.

عبدالبصیر خیرخواه رئیس شورای ولایتی فراه، به آژانس خبری پژواک گفت که به دلیل تهدید طالبان، ٥ باب  مکتب دراين ولسوالى مسدود شده است.

وى علاوه کرد: "سال گذشته یکتن از معلمین مکتب ملا محمد فراهی، توسط طالبان به قتل رسید و بعد از آن، سایر معلمین نیز تهدید شدند و٥ مکتب مسدود شد."

وی افزود: تنها دو مکتب که در مرکز ولسوالی موقعیت دارد، طور نسبی فعال است؛ درحالیکه حداقل به ٣٠ الی ٣٥ مکتب نیاز است.

خیرخواه، پذيرفت که در ولسوالى بکواه که از ٥سال بدینسو طالبان حضور دارند، مکتب وجود ندارد.

رئیس شورای ولایتی علاوه کرد: "وضعیت امنیتی در این ولسوالی ها نگران کننده است و بخاطر تأمین امنیت این مناطق، باید تعداد نیروهای امنیتی افزایش یابد و یا اینکه پولیس محلی ایجاد گردد."

درعین حال، عبدالحمید حمید نمایندۀ مردم ولسوالی گلستان و معاون شورای ولایتی فراه، با تأيید این موضوع، به پژواک گفت: "به دلیل حضور طالبان، هیچ برنامۀ بازسازی و پروژۀ عام المنفعه در این ولسوالی تطبيق نشده است."

اما مسوولین ریاست معارف ولایت فراه با تأيید موجودیت تهدیدات امنیتی در این ولسوالیها، میگویند که در نتیجۀ تلاش های آنان، اکنون تعدادی از مکاتب در این ولسوالیها فعال میباشند. 

عتیق الله رئیس معارف ولایت فراه، به پژواک گفت: "در ولسوالی بکواه، به دلیل نبود امنیت و حضور همیشگی طالبان، نتواسته اند که مکاتب رسمی را ایجاد نمایند."

وی افزود که ٣٦ نفر را طور اجیر استخدام نموده اند تا در ١٨ محل، مضامين قرآنکریم، پښتو، حسن خط و ریاضی را برای اطفال ذکور صنف اول تا صنف سوم، در مساجد تدريس نمايند.

منبع گفت: "برای دختران، هیچ نوع مکتب و مکان تدریس وجود ندارد."

رئیس معارف برعلاوۀ تهدیدات امنیتی، نبود معلم رسمی و عدم همکاری مردم را نیز از مشکلاتی دانست که  سبب شده تا مکاتب رسمی، دراین ولسوالی ایجاد نگردد.

وی در مورد وضعیت معارف در ولسوالی گلستان گفت: "دراین ولسوالی نیز به دلیل نبود امنیت، صرف ٧ باب مکتب وجود دارد.

وی افزود: "وضعیت امنیتی درآن ولسوالی خطرناک است و تفتیش ریاست معارف به آنجا رفته نمیتواند؛ به همین دلیل از فعالیت وعدم فعالیت مکاتب این ولسوالی آگاهی ندارد؛ اما به اساس راپور مدیر معارف ولسوالی، ٧ باب مکتب بشمول یک لیسۀ دخترانه (بی بی دوست) فعال است و معلمین آن، از معارف معاش میگیرند."

رئیس معارف، این ادعا را که معاش سه ماهۀ معلمین اجیر ولسوالی گلستان پرداخت نشده، رَد کرد و گفت که معاشاتِ معلمین، از مستوفیت و بانک اجرا میگردد.

عتیق الله رییس معارف ولایت فراه گفت که وزارت معارف، از این وضعیت و مشکلات آگاهی دارد؛ اما تا زمانیکه امنیت نباشد، اعمار و ایجاد مکتب ممکن نیست.


نظرات شما عزیزان:

عبدالصبور
ساعت2:35---17 خرداد 1391
ق.امنیه فراه دراین آواخردرتامین امنیت بسیارکوشیده است آمرامنیت بسیاربیداراست

عبدالصبور
ساعت2:29---17 خرداد 1391
ق.امنیه فراه دراین آواخردرتامین امنیت بسیارکوشیده است

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب